Giresun Valiliği, Tarım ve Orman İl Müdürlüğü
koordinasyonunda, fındık üretiminde verim ve kalite kayıplarına neden olan
kahverengi kokarca zararlısıyla biyolojik mücadele çalışmalarını sürdürüyor. Vali
Mustafa Koç’un katılımıyla, Merkez Aksu Mahallesi'nde gerçekleştirilen törende,
zararlının doğal düşmanı olan samuray arıları doğaya salındı. Törene; Giresun
Milletvekilleri Prof. Dr. Nazım Elmas ve Ali Temür, ilgili kurum amirleri ile
çok sayıda davetli katıldı.
FEROMON İLE TUZAK
DAĞITIMLARIN YAPILDI
Valilik ve Tarım ve Orman İl Müdürlüğü tarafından yürütülen
çalışmalar kapsamında; eğitim faaliyetleri ile 46 binden fazla üreticiye
ulaşıldığı, 102 bini aşkın hanede kışlak mücadelesi gerçekleştirildiği ve
feromon ile tuzak dağıtımlarının yapıldığı belirtildi. Vatandaşlardan,
kahverengi kokarca ile mücadeleye aktif destek vermeleri, kışlak dönemlerinde
ev ve müştemilatlarında gerekli tedbirleri almaları ve fındık bahçelerinde
entegre mücadele takvimine uygun ilaçlamaları aksatmamaları istendi.
"SÜRDÜRÜLEBİLİR BİR MÜCADELEYİ AMAÇLIYORUZ"
Vali Koç, "İlimiz, ülkemizin en önemli fındık üretim
merkezlerinden biridir. Ancak son yıllarda kahverengi kokarca zararlısı, fındık
başta olmak üzere birçok tarımsal üründe verim ve kalite kayıplarına neden oluyor.
2025 yılında yaşanan zirai don, aşırı sıcaklar ve zararlı baskısının etkisiyle
fındık rekoltemiz yaklaşık yüzde 30 azalarak 65 bin 735 tona geriledi. Bu
nedenle kahverengi kokarca ile mücadeleyi Tarım ve Orman İl Müdürlüğü
koordinasyonunda tüm kurumlarımızla birlikte sürdürüyoruz. Eğitim faaliyetleri
kapsamında 46 binden fazla üreticimize ulaştık, 102 bini aşkın hanede kışlak
mücadelesi gerçekleştirdik, feromon ve tuzak dağıtımları yaptık” diye konuştu.
“VATANDAŞLARIMIZIN DESTEK VERMESİ BÜYÜK ÖNEM TAŞIYOR”
Mücadelede özellikle biyolojik yöntemlere büyük önem verdiklerini
belirten Vali Koç, “Bu kapsamda, kahverengi kokarcanın yumurtalarını
parazitleyerek çoğalmasını engelleyen ve aynı yumurtalardan samuray arısı
çıkmasını sağlayan doğal düşmanı samuray arısını doğaya salıyoruz. 2025 yılında
90 bin 664 adet samuray arısı salımı gerçekleştirdik. Bu yıl ise bu sayıyı 130
bine çıkararak mücadelede daha etkin kılmayı hedefliyoruz. Samuray arısından
beklentimiz, kahverengi kokarca popülasyonunu doğal yollarla baskı altına
alarak zararlının yayılımını azaltmak ve uzun vadede kimyasal mücadeleye olan
ihtiyacı düşürmektir. Doğaya ve insan
sağlığına zarar vermeden sürdürülebilir bir mücadele yürütmeyi amaçlıyoruz. Vatandaşlarımızın
da bu mücadeleye aktif destek vermesi büyük önem taşıyor. Özellikle kışlak
dönemlerinde ev, ahır, depo ve müştemilatlarda gerekli mücadele çalışmalarının
yapılması, fındık bahçelerinde ise entegre mücadele takvimine uygun
ilaçlamaların aksatılmaması önem arz ediyor. Üreticimizin emeğini korumak,
fındıkta verim ve kalite kayıplarını en aza indirmek için mücadelemizi
kararlılıkla sürdüreceğiz” dedi.